ابنیه و راه سازی

عملیات خاکی گودبرداری و سازه نگهبان در مقررات ملی ساختمان

عملیات خاکی گودبرداری و سازه نگهبان براساس مقررات ملی ساختمان

گودبرداری یکی از کارهای پیچیده و خطرناک مهندسی بشمار میرود که بمنظور حفظ جان انسان های داخل و خارج از گود ، ساختمان های مجاور و فراهم آوردن شرایط ایمن و مطمئن جهت انجام کار میبایستی دیواره های آن بوسیله سازه نگهبان مهاربندی و پایدار سازی شود . سازه نگهبان انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع خاک ، عمق گودبرداری و حساسیت ساختمان های مجاور گود انتخاب و توسط افراد دست اندر کار پروژه که هریک وظایف و مسئولیت های مشخصی دارند اجرا و توسط اشخاص و سازمان های ذیربط نظارت می شود . اجرای عملیات گودبرداری نیازمند بکارگیری تمهیداتی در حین ، قبل و بعد از انجام کار می باشند که بکارگیری انها میتواند از بروز حوادث جلوگیری کند .
در سالهای اخیر با افزایش تراکم و تعداد طبقات و نیاز به تامین پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمان ها بویژه در مناطق مرکزی شهرها ، عمق گودبرداری نیز بیشتر شده است . اما در بیشتر موارد از همان روش های سنتی که در گودهای کم عمق گذشته استفاده می شده ، استفاده می شود . متاسفانه بسیاری هنوز فکر میکنند که بکار گیری تمهیدات ایمنی لازم در گودبرداری هزینه و زمان بیهوده ای به کار تحمیل میکند در حالی که عملیات گود برداری اصولا جزو کارهای پیچیده و بسیار خطرناک مهندسی محسوب می شود و بویژه در گودهای به عمق زیادتر نیازمند بررسی های همه جانبه ، دقت و نظارت و در نهایت صرف وقت و هزینه قابل ملاحظه ای است تا جان و مال مردم از این طریق به خطر نیفتد . با این حال عدم آشنایی به اصول فنی ، سهل انگاری و یا سودجویی غیر مسئولانه منجر به ایجاد حادثه می شود .
در مقاله ” عملیات خاکی و گودبرداری و سازه نگهبان بر اساس مقررات ملی ساختمان ” عناصری که باید در سازه نگهبان طرح شوند و همچنین مسائل ایمنی که لازم است در هنگام طراحی و اجرا پیش بینی گردد و نیز دستورالعمل های قبل ، در حین و بعد از گودبرداری و اجرای سازه های نگهبان و مسائل ایمنی مربوط به کارگاه گودبرداری و همچنین اهم وظایف و مسئولیت های عوامل دست اندرکار پروژه های گودبرداری ساختمانی و قوانین ، مقررات و آیین نامه های مربوطه و روش های آواربرداری و مصدومین در هنگام ریزش گود طرح و بررسی شده است .

 

دانلود مقاله عملیات خاکی گودبرداری و سازه نگهبان در مقررات ملی ساختمان

نوشته مهندس بهزاد مطلق – حجم فایل : 39 مگابایت

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.