تاسیسات مکانیکی

مقاله معرفی اجزاء و تشریح عملکرد سیستم ترمز ABS

عملکرد سیستم ترمز ترمز ABS بسیار ساده است. وقتی شما روی یخ رانندگی می کنید اگر به آرامی ترمز کنید بخوبی متوقف می شوید. اگر ترمز شدید بگیرید ممکن است چندین متر لیز بخورید ضمن اینکه کنترل خودرو از دستانتان خارج می شود .ممکن است با خودرو های دیگر تصادف کنید.

یکی از روش هایی که رانندگان ماهر استفاده می کنند این است که وقتی ترمز را روی یخ فشار می دهند مواظب این هستند که چرخ ها قفل نکنند بمحض اینکه این عمل اتفاق افتاد لحظه ای پا را از روی ترمز بر میدارند. سیستم ABS این کار را برای شما بطور اتوماتیک انجام می دهد. در نتیجه زمان توقف کوتاه تر می شود و دیگر اینکه در هنگام ترمز شما توانائی هدایت ماشین بوسیله فرمان خودرو را دارید.
نگه داشتن خودرو در مواقع اضطراری کار بسیار سختی است. سیستم ضد بلوکه همانند یک سیستم عصبی در این گونه موارد وارد عمل میشه. در حقیقت در سطوح لغزنده رانندگان حرفه ای هم نمی توانند بدون ترمز ABS مثل رانندگان آماتور با ترمزهای ABS خودروی خود را متوقف کنند.

 

اجزای اصلی سیستم ترمز ABS :

1 – حسگر های سرعت : کنترل سرعت چرخ ها جهت بررسی اینکه آیا چرخ دارد قفل می شود یا خیر
2 – پمپ : در صورتیکه سوپاپ فشار روی ترمز را کم کند پمپ نیروی اضافی را برمی گرداند و هرگاه سوپاپ فشار روی ترمز را بخواهد افزایش دهد پمپ این نیرو را بازیابی می کند.
3 – سوپاپ ها : در مسیر هر ترمز قرار دارد و در سه وضعیت قرار می گیرند و فشار ترمز را کنترل می کنند , سوپاپ ها مستقیما بوسیله سیستم ABS کنترل می شوند
4 – کنترلر : همان کامپیوتری است که روی خودورها نصب می شود این کامپیوتر همواره وضعیت سنسور های سرعت را پردازش و سوپاپ ها را کنترل می کند.

 

تشریح عملکرد سیستم ترمز ABS :

سنسورها بصورت مداوم بوسیله کنترلر چک می شوند در صورتیکه شتاب چرخش چرخ ها کاهش پیدا کند سیستم کنترل وضعیت سوپاپ ها را به حالت آماده در می آورد. اگر کنترلر ضریب این کاهش شتاب را زیاد ارزیابی کند و چرخ ها را در آستانه توقف کامل ببیند، سوپاپ ها را می بندد تا فشار ترمز کمتر شود سپس بمحض اینکه احساس کرد شتاب چرخش چرخ ها زیاد شده دوباره سوپاپ ها را باز می کند. اینقدر این کار را ادامه می دهد تا یا راننده پا را از روی ترمز بردارد یا خودرو کاملا متوقف شود. این عمل بسیار سریع انجام می شود. در این هنگام شما زیر پایتان تپش هایی احساس خواهید کرد . این تپش ها بخاطر باز و بسته شدن سریع سوپاپ هاست. بعضی از سیستم های ABS می توانند در هر ثانیه 15 بار این سیکل را تکرار کنند.

 

انواع ترمز ABS :

چهار کاناله : برای هر چرخ یک سنسور سرعت و یک سوپاپ وجود دارد که این بهترین نوع سیستم ترمز ABS است
سه کاناله : برای هر کدام از چرخهای جلو یک سنسور و یک سوپاپ و برای دو چرخ عقب یک سنسور و یک سوپاپ وجود دارد که معمولا داخل اکسل عقب نصب می شود در این نوع ممکن است یکی از چرخ های عقب قفل کند. مثلا در شرایطی که یک چرخ روی گازوئیل و چرخ دیگر روی زمین خشک است.
تک کاناله : که برای دو چرخ عقب یک سنسور و یک سوپاپ وجود دارد.

 

یکی از مزایای سیستم ترمز ABS عدم گرم شدن لنت ها است.

 

آیا ABS واقعا کار می کند :

Insurance Institute for Highway Safety در سال 1996 گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد تعداد خودروهای دارای سیستم ترمز ABS در تصادفات مهلک از تعداد خودروهای فاقد این سیستم کمتر نیست. (به نسبت تعداد خودروها). همین گزارش حاکی است اغلب این خودروها بیشتر در تصادفات انفرادی نقش داشته اند. اما خودروهای معمولی و رانندگان آنها بیشتر در تصادف با یکدیگر دچار خسارت شده اند. علت بسیار جالب است:

  • رانندگان این خودروها بخاطر وجود این سیستم جسارت خاصی پیدا می کنند و با سرعت های بالاتری رانندگی می کنند و اعمال خطرناکتری انجام میدهند.
  • بعضی از رانندگان وقتی در یک حالت واقعا اضطراری و برای اولین بار ترمز شدید گرفته اند حالت عجیب تپش پدال ترمز آنها را به اشتباه انداخته پس ناخودآگاه پا را از روی پدال ترمز برداشته اند.
  • بسیاری از رانندگان بخاطر اینکه توانسته اند در حالیکه پا را روی ترمز داشته اند از فرمان خودرو استفاده کنند خودرویشان چپ شده یا از جاده خارج شده اند در صورتیکه رانندگان خودروهای فاقد این سیستم بعد از ترمز شدید لیز خورده اند و با ماشین جلویی برخورد کرده اند.

پیشنهاد می شود کسانی که بتازگی این نوع خودروها را خریداری می کنند در یک مکان خلوت با سرعت های متفاوت و در شرایط مختلف با کمال خونسردی عملکرد ترمز ای بی س را آزمایش کنند تا در شرایط واقعا خطرناك دچار حادثه نشوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.