تاسیسات الکتریکی

دانلود مقاله بررسی اثر هارمونیک ها بر روی خازن ها

اثر هارمونیک ها بر روی خازن ها

هارمونیک‌ها، ولتاژ و جریان های الکتریکی هستند که در شبکه قدرت بر اثر بارهای الکتریکی غیر خطی به وجود می آیند . افزایش جریان یکی از اثرات عمده هارمونیک‌ های سیستم های قدرت است. این امر به ویژه در هارمونیک سوم باعث بهم خوردن تعادل فازها و در نتیجه باعث افزایش شدید جریان در سیم نول می‌شود.

در طراحی یک سیستم الکتریکی این اثر می‌تواند توجه خاصی را در تغذیه بارهای غیر خطی نیاز داشته باشد. علم به شرایط و خصوصیات خازن ها و عوامل موثر بر آنها از جمله هارمونیک ها نه تنها موجب افزایش امنیت و سلامتی و طول عمر آنها خواهد شد بلکه سبب کاهش هزینه های پیش بینی شده و نشده در بکار گیری انرژی الکتریکی می شود.

 

نقش هارمونیک ها بر روی خازن ها :

اصولا هارمونیک ها آلوده سازی شکل موج را در اشکال سینوسی آنها نشان می دهند. ولی فقط در مضارب فرکانس اصلی . تخریب شکل موج را می توان در فرکانس های مختلف (مضارب فرکانس اصلی) بعنوان یک نوسان دوره ای بوسیله آنالیز فوریه تجزیه و تحلیل کرد.

در حال حاضر هارمونیک های فرد و زوج و مرتبه 3 در اندازه های مختلف ضرایب فرکانس های مختلف در سامانه های الکتریکی موجودند که مستقیما تجهیزات سامانه الکتریکی را متاثر می سازند.

در معنایی وسیع تر هارمونیک های زوج و مرتبه 3 هریک تلاش می کنند که دیگری را خنثی نمایند. ولی در مدت زمانی که بار نامتعادل است این هارمونیک های زوج و مرتبه 3 منجر به اضافه بار در نول و اتلاف انرژی شدید می شوند. با تمام احوال هارمونیک های فرد اول مانند هارمونیک پنجم ، هفتم ، یازدهم ، سیزدهم و …. عملکرد این تجهیزات الکتریکی را تحت تاثیر قرار می دهند.

اثر هارمونیک ها بر روی خازن ها

اثر هارمونیک ها بر روی خازن ها

 

دلیل ایجاد هارمونیک ها بر روی خازن ها :

پدیدآورنده های اصلی بارهای غیر خطی درایوهای AC / DC ، نرم راه اندازها ، یکسوسازهای 6 / 12 فاز و … می باشند. بارهای غیرخطی شکل موج جریان را تخریب می کنند. در عوض این شکل موج جریان شکل موج ولتاژ را تخریب می نماید. بنابراین سامانه به سمت تخریب شکل موج در هر دوی ولتاژ و جریان می شود.

در این مقاله سعی شده است تا به زبانی هرچه ساده تر توضیحی در مورد نحوه عملکرد و اثر هارمونیک ها بر روی خازن ها و راه کاری برای دوری از تاثیر گذاری آنها بر خازن های نیرو ارائه شود.

 

دانلود مقاله بررسی اثر هارمونیک ها بر روی خازن ها

دکمه دانلود

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.