ابنیه و راه سازی

دانلود مقاله ای در مورد دستگاه حفاری TBM

دستگاه حفاری TBM

دستگاه حفاری یا TBM برگرفته از نام کامل Tunnel Boring Machine در حال حاضر یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین نوع حفار در جهان است . از TBM برای حفر تونل در مقاطع گرد که بیش از یک متر قطر دارند استفاده می شود . دستگاه حفاری TBM توانایی ایجاد حفره در هر نوع زمینی، از سنگ سخت تا ماسه را دارد.

یکی از ویژگی های دستگاه حفاری TBM خارج کردن سنگ و خاک حفر شده بصورت اتوماتیک می باشد که در بیشتر مواقع این خاک و سنگ خارج شده در ساخت بتن در پروژه مورد استفاده قرار می گیرد . مواد حفر شده به وسیله سیستم ویزه ای که معمولا مرکب از سطل های تعبیه شده پیرامون صفحه حفار است از جلوی جبهه کار جمع آوری شده و به داخل نوار نقاله ای که از داخل دستگاه می گذرد به پشت ماشین هدایت می شود گرچه معمولا محدودیتی برای ابعاد مواد حفر شده و انتقال آنها وجود ندارد اما اگر ابعاد حفر شده خیلی زیاد باشد ممکن است گیر کنند وعمل اتقال را متوقف سازند. از طرفی مواد خیلی نرم نیز علاوه بر مشکل تهویه ممکن است مخلوتی را تولید کنند که به شدت ساینده باشند. در بعضی از این نوع ماشین ها در مجاورت صفحه حفار پرده هائی تعبیه می شود که گرد و غبار را می گیرند این ذرات در اثر اسپری آب جدا می شوند.
تکامل و گسترش این دستگاه ها سبب شده است که آهنگ پیشروی تونل ها در حد قابل توجهی افزایش یابد. امروزه در سنگ های نسبتا سخت نیز برای حفر تونل از این ماشین ها استفاده می کنند.
بعد از سال ها تلاش و ساخت انواعی از دستگاه های TBM کوشش های بعدی به منظور ساخت ماشین های تمام مقطعی بود که شرایط سخت زمبن شناختی قادر به حفر تونل باشد که آهنگ پیشرفت و تکامل در این زمینه در مقایسه با پیشرفت های اولیه این ماشین ها محدود تر است. در واقع شروع این تحقیقات کوشش های رابینز در سال 1957 میلادی برای ساخت TBM هایی بود که بتواند در سنگ های خیلی سخت نیز با راندمان معقول تونل حفر کند.
در آن زمان به تدریج این دستگاه ها سنگینتر و محکم تر شد ند و توان آنها نیز افزایش یافت اما پیشرفت آنها در زمینه حفاری سنگ های محکم کند است. به عنوان مثال عملکرد نوعی از این دستگاه ها که مجهز به هر دو سیستم برش ناخنی و دیسکی بود برای حفر در سنگهای آهکی سیلیتی که در بین آنها لایه هایی با مقاومت140مگا پاسکال وجود داشت راضی کننده نبود. سر انجام ناخن ها به طور کلی حذف شد و حفر تونل تنها با استفاده از دیسک های حفار ادامه یافت .

مقاله پیش رو که بصورت اسلاید تهیه شده است به بررسی دستگاه حفاری TBM می پردازد . این مقاله دارای عکس های جامعی از TBM می باشد .

 

دانلود مقاله دستگاه حفاری TBM

حجم فایل : 1.7 مگابایت

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.